img Home
Zoek/Search:

Technologie

De Transrapid-technologie is de eerste fundamentele vernieuwing in de bouw van spoorverbindingen sinds de aanleg van de eerste elektrische spoorlijn. Een droom werd hierdoor werkelijkheid: zweven in plaats van rijden, elektronica in plaats van mechanica. Voor het eerst beweegt een voertuig zonder contact met de weg waarop het rijdt.

Het supersnelle magneetzweefsysteem kent geen wielen, geen assen, geen transmissie en dus ook geen rolweerstand, want het zweeft op basis van ‘magnetic levitation’, en wordt daarom ook wel aangeduid als ‘Maglev’. Het principe van de magneetzweefbaan is al in 1935 vastgelegd als patent van een voor die tijd zeer visionaire vinding. Sinds de jaren ’70 van de vorige eeuw is de techniek voor wat later de Transrapid zou gaan heten, verder ontwikkeld en uitgebreid getest. De ontwikkelaars, Siemens en Thyssen, konden uiteindelijk de nieuwste, computergestuurde technieken inzetten die nodig zijn om een dergelijk high-tech voertuig (met snelheden tot 500 km/u) te kunnen aanbieden als een veilig en betrouwbaar alternatief voor bestaande hoogfrequente vervoersopties voor de korte tot middellange afstand.

De wereldpremière van de Transrapid techniek vond plaats begin 2004 in Sjanghai.